úterý 17. června 2008

Balená voda: dost!


Water = Health
Originally uploaded by ...Tim.

Balená voda je zbytečnost, v restauracích zvlášť. Proč máme být terčem nechápavých a posměšných pohledů, kdykoli požádáme o sklenku nebo karafu vody? Proč nám číšnice a číšníci dokola opakují, že nemohou podávat vodu z kohoutku, protože k tomu nemají povolení hygieny (přestože ze stejné vody v se v kuchyni vaří)? Proč bychom měli připlácet za to, že dostaneme namísto absolutně dostačující vody z kohoutku
  • vodu, která se přepravuje na velké vzdálenosti, a to zejména automobilovou dopravou,
  • vodu, která je balená v plastu (vyráběném z ropných produktů), případně ve skle, které je poměrně těžké a jeho přeprava tudíž obtížnější,
  • vodu ve směšně nepraktických baleních jako jsou miniaturní plastové lahvičky o objemu 0,25 l,
  • vodu, která má jen výjimečně vlastnosti zásadně odlišné od vody z kohoutku.
Pokud chtějí restauratéři, kavárníci a čajovníci nabízet svým hostům čistou vodu a mají obavu, že to, co teče z kohoutku, není dostačující, existuje velmi snadné řešení: filtr.

Je na čase podpořit ty podniky, které nemají problém svým hostům nabízet vodu z kohoutku. Je na čase začít apelovat na ty, které s tím stále mají problém. Bojkotujeme balenou vodu!

Update - 18/6/2008:
Díky iniciativě lucianky z Florentyny víme víc. Na svůj dotaz mířený na Hygienickou stanici hl. m. Prahy dostala následující odpověď:
Vážená paní,

bez znalosti konkrétních souvislostí Vám mohu odpovědět jen v obecné rovině. Proti podávání čerstvě natočené vody z vodovodního kohoutku v provozovně stravovacích služeb, která má jakost vody pitné ve smyslu § 3 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., v platném znění, při dodržení podmínek a povinností stanovených pro provozování stravovacích služeb, nemohou být z hlediska hygienické služby námitky.

S pozdravem

MUDr. Hana Kunstovná
Odbor hygieny výživy a PBU
Hygienická stanice hl.m. Prahy
K tomu ještě lucianka ve svém komentáři dodává:
Pak jsem s paní mluvila ještě osobně a vlastně mi řekla, že pokud v restauraci dodržují základní hygienická pravidla (čisté sklo, pitná voda, ... - bez toho by to asi těžko šlo), tak není důvod vodu nepodat. Je to důkaz jejich lenosti! Výmluva na hygienu Vážně neplatí!
Update (již zcela finální):
všechno důležité k tématu na www.vodovoda.cz!

12 x komentováno:

Anonymní řekl(a)...

Fajn výzva, ale jakým způsobem (kromě odchodu z podniku) je možné reagovat, když servírka s odvoláním na hygienu odmítne kohoutkovou vodu přinést? Mimochodem, tématu se věnuje i http://www.florentyna.cz/index.php/otazka/carafe-deau

Unknown řekl(a)...

Určitě lze zkusit rozvinout debatu na téma "v čem, prosím, vaříte těstoviny/brambory/rýži", byť je mi jasné, že tím člověk riskuje kyselý obličej obsluhy. A pokud se dostaví, nevidím důvod v takovém podniku setrvávat.

Jan Štádler řekl(a)...

podepisuji v plném rozsahu :-)

Anonymní řekl(a)...

Pokusila jsem se vznést dotaz na Hygienickou stanici, tak se jistě podělím o případnou odpověď!

Unknown řekl(a)...

lucianka: Výborně, to by mě moc zajímalo, jak odpoví. Ale pokud si dobře vzpomínám na reportáž ČT z doby asi před dvěma roky, pokud se v tom podniku může z vody vařit, žádné omezení pro podávání vody k pití neexistuje.

Anonymní řekl(a)...

Tadydadydam, odpoved je tady:

Vážená paní,

bez znalosti konkrétních souvislostí Vám mohu odpovědět jen v obecné rovině. Proti podávání čerstvě natočené vody z vodovodního kohoutku v provozovně stravovacích služeb, která má jakost vody pitné ve smyslu § 3 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., v platném znění, při dodržení podmínek a povinností stanovených pro provozování stravovacích služeb, nemohou být z hlediska hygienické služby námitky.

S pozdravem

MUDr. Hana Kunstovná
Odbor hygieny výživy a PBU
Hygienická stanice hl.m. Prahy

----
Pak jsem s paní mluvila ještě osobně a vlastně mi řekla, že pokud v restauraci dodržují základní hygienická pravidla (čisté sklo, pitná voda, ... - bez toho by to asi těžko šlo), tak není důvod vodu nepodat. Je to důkaz jejich lenosti! Výmluva na hygienu Vážně neplatí!

Anonymní řekl(a)...

Blahoslavení chudí duchem, kterým se chce kvůli snobské image zdraví denně nosit dvanáct kilo předražené vody.
V restauracích je ale komplikované dohadovat se s obsluhou. Jako kompromisní alternativu bych rád zdůraznil, že pivo je baleno v ekologických, znovu použitelných sudech.

Anonymní řekl(a)...

Jak vhodný komentář. V Československu jsem za poslední dva týdny navštívila několik podniků:
"A k pití?"
"Vodu z vodovodu."
Další reakce obsluhy byly následující:
1. "A jak vám to mám asi naúčtovat?"
2. "No udělám pro vás výjimku, ale kdyby tu byl šéf, ten by mi dal."
3. "Z vodovodu? Opravdu?"
4. Zvednuté obočí.

Vodu mi ve všech případech donesli.

Danča řekl(a)...

Půlrok strávený ve Francii byl pro mě příjemnou změnou a v lecčems mi chování Francouzů otevřelo oči. Karafa točené vody je v tamních restaurací samozřejmostí a taky je samozřejmostí, že si za to nic neúčtují. Po svém návratu jsem se v pražských podnicích několikrát pokoušela objednat karafu (nebo alespoň sklenici) vody, ale ani jednou jsem nepochodila. Zpravidla se všichni odvolávají na hygienu. Potom, co tady čtu všechna vaše zjištění, mi to přijde k smíchu. Klidně bych si i za tu sklenku dobré pražské vody zaplatila, jen mě nenuťte platit majlant za Evian, Vitell, v lepšim případě Bonaquu, který okolo dobrý chuti vody jen prošli. To si radši dám něco jinýho!

P. S. Možná by nebylo od věci, aby všechny nové příspěvky v sekci „Spropitné“, byly doplněny o informaci, jestli točenou vodu podávají nebo ne.

Unknown řekl(a)...

Danča: Jsem rozhodně pro, poznámky týkající se podávání vody z kohoutku přidáme a vyčleníme téhle položce i vlastní tag.

Mimochodem včera mě potěšily Krásné ztráty, kde obsluha na mojí prosbu o vodu reagovala slovem "Samozřejmě!" a úsměvem. Podobně jako minulý týden v café Fra.

Vendula řekl(a)...

Ochotu přinéstést vodu z kohotku známkujeme na www.rozumnehubnuti.cz:

http://www.rozumnehubnuti.cz/?p=280#comment-1173

POSTUP A NÁLEŽITOSTI HODNOCENÍ:

Napište prosím vždy přesný název restaurace, její adresu, datum návštěvy restaurace a známku. Pokud vám obsluha odmítne přinést ZDARMA vodu z kohoutku a (nebo) bude mít obzvláště “vtipné” vysvětlení, proč to nelze, napište nám ho také, jistě se všichni rádi zasmějeme.

Známkování bude probíhat jako ve škole (1 je nejlepší, 5 nejhorší) :

1 - voda z kohoutku bude přinesena automaticky nebo se obsluha z vlastní iniciativy zeptá, zda bychom si ji přáli

2 - na náš dotaz, zda bychom mohli poprosit o vodu z kohoutku, nám bude bez řečí vyhověno

3 - obsluha bude mít nemístné poznámky, ale nakonec vodu z kohoutku přinese

4 - obsluha vodu z kohoutku donese, ale naúčtuje ji

5 - obsluha nám vysvětlí, že to nejde (protože to majitel zakázal, protože to zakázal hygienik nebo něco v tom smyslu) a vodu z kohoutku nám nedonese

Michael řekl(a)...

Nejsem seznámen jak moc jsou účastníci této diskuze zapojeni do tohoto oboru, ale já v tomto oboru pracuji nějakou dobu, ale tato problematika je většinou způsobena vedoucím provozu nebo majitelem. Za vodu z kohoutku se né každému chce platit a každý provozovatel chce co nejvíce vydělávat. To samé se vám stane pokud si budete chtít objednat pouze přílohu....